Tale til bryllup | 10 tips, råd og eksempler på hvordan du skriver bryllupstale

Tale til bryllup | 10 tips, råd og eksempler på hvordan du skriver bryllupstale
Annonse:
Feras 1 Juli DW

Det er snart dags å skrive talen som treffer din kommende ektefelle rett i hjertet! Deres første tale til hverandre som ektepar! My, oh my hvilket press! Her er ti eksperttips for å skrive tale til bryllup – som vil få alles hjerter til å smelte!

Tekst: Redaksjonen / Foto: Unsplash

Det er mange ritualer og tradisjoner i forbindelse med et bryllup, og talene er ofte noe mange husker. Men hva karakteriserer egentlig en god tale til bryllup og hvordan skrive den?

– Det gamle rådet er «stå så alle kan se deg, snakk så alle kan høre deg, og sett deg ned igjen, så alle fortsetter å like deg», sier Berrit Kvorning.

Hun er coach, skuespiller og forfatter av boka «Bli sett, hørt, husket» som er en håndbok for hvordan man kan bli bedre på å «være på». Få gode tips om hvordan man kan skrive en tale til et bryllup!

— Heldigvis finnes det teknikker som kan hjelpe oss med å skrive og holde de gode talene.

Men hva er det du skal si i talen til ektefellen din, og hva er det du helst skal utelate? Her er Berrit Kvornings beste tips til hvordan skrive en god tale til bryllup.

1. Hvorfor vil du holde talen?

Først og fremst skal du finne ut av hvorfor du vil holde talen og hva du ønsker å si med den.

– Vil du hylle personen, eller vil du underholde? Vil du være morsom, eller vil du vise store følelser? Når du er klar over din egen motivasjon, er det enklere å sortere mellom hvilke historier du skal fortelle og hvilke du skal kutte ut, sier Berrit Kvorning.

2. Fang publikum og gjør dem nysgjerrige

Finn et tema for talen din. Det kan for eksempel være «10 hemmeligheter om min elskede», «10 grunner til at jeg elsker deg», eller «derfor elsker jeg hverdagen sammen med deg».

– Det skal være et eller annet som får folk til å tenke: «Dette er en gave til meg, en visdomsgave». Du kan vurdere å bruke et godt sitat, en morsom anekdote eller en visjon for fremtiden, som får folk til å tenke: «Nå skal jeg høre skikkelig etter».

– Innled talen med å si hva du har tenkt til å snakke om, og hold deg til dette temaet gjennom hele talen.

3. Vær personlig, men ikke intim

Dette er en hårfin grense. Å skrive en tale til et bryllup til din utkårede skal være personlig, men la være å dele anekdoter og detaljer som ikke er for alles ører.

– Ikke vær redd for å spørre om hjelp til å finne fram de gode historiene! Og husk at det må være noe som alle mellom ti og 90 år tåler å høre, sier Kvorning.

– Finn fram til anekdoter og små øyeblikk fra livene deres. Hvis du lurer på hva du skal fortelle, kanskje fordi det er så mye å velge mellom, kan du teste materialet på den morsomste vennen du har.

4. Drop ironi og sarkasme

Bryllupsdagen din er en dag for de store følelsene, og du holder forhåpentligvis talen din fordi følelsene dine er kjærlige, lyse og vennlige. Derfor er dette en dag hvor du skal droppe ironi og sarkasme.

– Si for eksempel ikke «Nå har jeg sagt at jeg elsker deg, så derfor trenger jeg ikke å gjøre det de neste 30 årene». Sånt er morsomt og smart når folk forstår humoren, men det kan også støte de som ikke kjenner deg godt nok. Med ironi risikerer du å tippe den gode stemningen.

5. Bruk hjelpemidler

Det finnes flere forskjellige hjelpemidler du med fordel kan bruke i talen din. Et tips er talekort som du kan skrive stikkordene dine ned på. De er så godt som uunnværlige.

– Har du ikke laget talekort i forkant, kan du bruke servietten din. Hold deg til å skrive stikkord. Du vet jo godt hva du vil si, men de kan hjelpe deg hvis du får jernteppe. Eller hvis du blir nervøs for om du kommer til å huske alt.

Ikke skriv stikkordene dine ned på et stort A4-papir, det blir for mye å stå og flagre med. Klipp i stedet papiret i A5-størrelse eller bruk noen av de gratis, pene postkortene som ofte ligger framme på kafeer.

– Et annet godt hjelpemiddel er suvenirer du kan bruke som utgangspunkt for talen din. Si for eksempel: «Jeg har tatt med 12 ting som beskriver fortiden vår». Du kan ha dem i en liten kurv, på en snor, eller i en lomme. Tenk over hvordan du kan bruke rekvisitter for å si det du vil, hvis du synes at det passer inn. Fordelen med å bruke hjelpemidler er at det avlaster deg hvis du blir nervøs. Du har et sted å gjøre av hendene dine, og tingene forteller på en måte historien din for deg.

– Det siste hjelpemiddelet er Kleenex, sier Kvorning.

– Ikke vær redd for å sette fram en kjempepakke med Kleenex og si at «Her er min gode venn Kleenex, som sikkert kommer til å hjelpe meg gjennom talen min, og det er helt i orden om noen andre trenger å låne.»

– Det er nemlig ingen skam å gråte – det er det veldig lov til å gjøre!

6. Stå på riktig sted

Ta en titt på salen – kanskje sammen med en god venn – for å finne ut av hvor lyset er best og hvor alle kan se deg. Det tar bare to minutter, men det kan gi deg oversikt, ro og trygghet.

Det er viktig at alle ser og hører deg, og det oppnår du ved å stå et sted hvor du kan se alle, kanskje ikke rett ved siden av ektefellen din. Sånn at du ikke bare snakker til han eller henne.

– Snu deg gjerne rundt og henvend deg til hele salen en gang innimellom, fra den ene siden til den andre, litt som en bordvifte gjør om sommeren, forteller Kvorning og fortsetter:

– Jeg pleier å lage en smiley på talekortene mine! En smiley betyr at jeg skal huske å inkludere alle, og uten dem er det lett å glemme det!

7. Hold en generalprøve

En gjennomgang av talen hjemme – enten alene eller foran en venn – er en god måte å få styr på nervene på.

– Hvis du holder en generalprøve dagen før bryllupet, kan du bli sikker på at dette er noe man gjerne vil lytte til, og du begynner kanskje til å glede deg til å fremføre ordene.

– Når du har sagt ordene høyt er kroppen med på oppgaven, og den vil hjelpe deg når du står foran festdeltakerne. Den vil viske deg i øret: «Ja, det er litt av en oppgave, det her! Men vi har gjort det sammen én gang før, og jeg er her for deg, så vi klarer å gjøre det en gang til».

8. Timing

En generalprøve handler ikke bare om å holde nervene dine i sjakk. Den gir deg også muligheten til å vurdere om talen din kanskje er litt for lang.

– Det er nå du skal bruke stoppeklokke og sjekke om talen din faktisk varer fire minutter, eller om den er mye lenger enn det, sier Kvorning.

Da må du avgjøre om du skal si det enklere eller kortere, eller om du må ta vekk en anekdote eller to. Men husk at det ikke må gå på bekostning av å snakke fortere!

– Som brud har du lov til å bruke så mye tid som du har lyst til, mens de andre bryllupsgjestene helst skal holde talene sine under fem minutter. Test likevel at talen din ikke er lenger enn det du trodde den var. Dette er lurt for å kunne holde deg til de viktigste poengene, sier Kvorning.

9. Gi publikum en trygg landing

– Du og gjestene dine har vært på en ballongferd sammen. Det er viktig å avslutte talen godt, for ellers vet ikke folk at den er ferdig. Gi publikum en trygg landing, sier Berrit Kvorning. Trikset er å avslutte talen der den startet. Med innledningen. Rund for eksempel av med å si at du lovet å dele 10 hemmeligheter med publikum, hvis det er det som har vært temaet for talen din, i stedet for å avslutte med et «Det var bare det jeg ville si.».

Vender du tilbake til samme sted som du begynte, vil publikum se at du hadde en rød tråd gjennom hele talen. Og til sist avslutter du med å lage en sløyfe av den.

10. Du kommer med en gave- gled deg!

Alle ser frem til å se og høre deg. Nyt tiden din og talen din – du har forberedt deg, du er på plass og parat!

– Du kommer med en gave til de som hører på – en gave av kunnskap – og de gleder seg til å motta den!

Tagger