Bryllupsinvitasjoner: Slik gjør dere det riktig- formelt eller uformelt

Bryllupsinvitasjoner: Slik gjør dere det riktig- formelt eller uformelt
Annonse:
RW 2 desember

Ikke glem de små (men svært viktige) detaljene når dere skal lage bryllupsinvitasjoner! (Og unngå for all del fallgruven hvor ikke-inviterte tror de er invitert…)

Designet på invitasjonen er viktig, men ordene, ordlyden og følelsen selve invitasjonen gir setter en startramme for bryllupet for deres.

Det er det første inntrykket gjestene deres får av bryllupet – og vi alle vet hvor viktig et førsteinntrykk er.

Tekst: Stine Ravneberget
Foto: Unsplash

Bryllupsinvitasjoner skal gjøre at gjestene gleder seg

Bryllupsinvitasjoner er like hyggelig å sende som det er å motta. Ja, noen vil gjemme den bort i skuff, men overraskende mange tar vare på invitasjonene de får opp gjennom årene. Med andre ord: En bryllupsinvitasjon er mer enn et stykke papir – det er et minne for livet!

Invitasjonene er også deres første mulighet til å sette tonen for både estetikk, tema og atmosfæren til bryllupet deres. Skal det være formelt eller avslappet? Luksuriøst med gull og eleganse? Eksotisk og lekent med sterke farger, eller romantisk og nostalgisk med pastellfarger?

Hvilken rute dere velger er helt opp til dere, med det er noen grunnleggende elementer som må med i bryllupsinvitasjonen – uansett hva.

Først og fremst skal det få frem det glade budskap – og gjøre at at gjestene gleder seg, men hvordan?

Foto: Adrianna Geo via Unsplash

Hva bør være med i bryllupsinvitasjonen

Den første gode nyheten er at regler for bryllupsinvitasjoner ikke er så kompliserte; det er enklere enn dere kanskje tror. Reglene er dog gode veiledere. Den aller viktigste regelen er at bryllupsinvitasjoner skal inneholde tid og sted, kleskode og svarfrist, og sendes ut 6 – 8 mnd. før bryllupet.

Den nest viktigste regelen er at invitasjonene er representerer dere, deres kjærlighet og personlighet, og den store dagen dere har i vente.

Dere kan trygt føle dere frie til å fjerne de generelle formuleringsreglene – og heller lag deres egen vri på det.

Det er likevel noen ting som bør være med i bryllupsinvitasjonen:

De siste årene er det blitt veldig populært å ha en egen hashtag, som #olaogkarigifterseg på Instagram, slik at alle gjestene kan tagge bildene. Et virtuelt fotoalbum, om du vil!

Et bilde av dere er med på å gjøre invitasjonen enda mer personlig, men er ikke et must.

Dere kan også legge til navn og telefonnummer til toastmaster eller toastmadam ved behov. Lenke til hjemme- eller facebookside er fint om dere har det, og lenke til gaveliste gjør det enkelt for gjestene.

Tips!

Språket og ordlyden dere bruker i invitasjonene er lurt å ha med i planleggingen.

Med «Du er herved invitert til» legger dere opp til en formell tone, mens «Sprett champagnen! Vi har valgt hverandre!» er mye mer avslappet og uformelt. 

Unngå fallgruven hvor ikke-inviterte tror de er invitert

Glem for all del ikke selve navnet gjesten i invitasjonen! Glem heller ikke å spesifisere om det er +1 eller ikke, m/fam eller ikke.

Skriver du navnet til en som har kjæreste, tas det raskt for gitt at begge er inviterte. Det kan bli en vanskelig situasjon om 15 personer antar at de alle får ta med kjæresten.

Gjør det fullstendig umulig å misforstå hvem som er invitert for å unngå å måtte skuffe noen ved å si «nei, kjæresten din er dessverre ikke invitert», eller «nei, barna dine får ikke komme i bryllupet».

Få oversikten over gjesteliste og planlegging av middag og vielse med denne planleggingsguiden.

Hva med save the date?

Å sende ut save the date, som ber folk om å holde av datoen i god tid før bryllupet, er også blitt populært. Den trenger ikke å inneholde så mye og kan være veldig enkel i utforming og design, men bør ha med dato og sted for vielsen.

Den skal ikke oppgi sted for bryllupsfesten eller tidspunktet for denne. Den skal heller ikke be om RSVP. Dette bør heller stå i invitasjonen som dere sender ut senere.

I følge Insider bør Save the date-kort sendes ut åtte måneder før dere sender ut bryllupsinvitasjoner. Dette varierer selvsagt litt etter om dere skal ha et lite eller stort bryllup, i nærmiljøet eller i utlandet.

Når bør dere sende ut bryllupsinvitasjoner?

Selve invitasjonene bør sendes ut seks til åtte uker før bryllupet, ifølge Insider.

Har dere ikke sendt ut save the date, anbefaler bryllupsnettsteder generelt å sende ut bryllupsinvitasjoner rundt ett år i forkant av den store dagen. Men det finnes også par som sender ut invitasjoner kun måneder for bryllupet. Noen til og med uker.

Sjarmerende DIY

Så hvordan skal invitasjonene deres se ut?

DIY-trenden vokser og vokser. Kjøp lekre ark hos spesialbutikker, glitter, sølvtusjer, akvarell, kalligrafi – ja, det er bare fantasien som setter grenser for hva dere kan gjøre.

Blir det litt for voldsomt å skulle gjøre det så old school, kan dere bestille bryllupsinvitasjoner fra eksempelvis nettbutikker som Fotoknudsen, Elite Foto og Japan Photo.

Her finnes det mange flotte maler, så er det bare å plotte inn info og et kanskje bilde av dere, og glede dere til invitasjonene er ferdige og klare for å bli sendt ut.

Moderne og miljøvennlig

Det er ingen hemmelighet at det blir MYE papir når man skal sende ut fysiske invitasjoner med posten. Bryllupsinvitasjoner med konvolutt, svarkort, konvolutt til svarkort og eventuelt innstikk og save the date med praktisk info blir fort fem-seks sider med ark, per gjest.

Å invitere til bryllup via e-post er derfor blitt en mulighet for de som vil spare jordkloden, lommeboken – eller begge deler.

Husk bare å sette gjestene på blindkopi, så ikke alle de inviterte får se hvem andre som er invitert til bryllupet deres.

Andre velger å opprette et privat event på Facebook, legge ut alt av praktisk informasjon der og invitere til fest. Slik har man absolutt alt på ett sted, og det er enkelt å dele nye opplysninger med alle gjestene.

Tagger